- Katılım
- Nis 14, 2019
- Mesajlar
- 1,653
- Tepkime puanı
- 76
- Puanları
- 0
Mezhepler arasında abdestin farzları konusunda farklılık var mıdır?
Hanefîler'e göre abdestin farzları, Kur’an-ı Kerîm’de (el-Maide, 5/6) ifade edildiği üzere; yüzü yıkamak, kolları dirseklerle birlikte yıkamak, başı mesh etmek, ayakları topuklarla birlikte yıkamaktır (Mevsılî, el-İhtiyar, 1/7).
Şafiîlere göre bu şartlara ilaveten, abdeste niyet etmek ve tertip (abdest organları yıkanırken ayetteki sırayı gözetmek) de farzdır (Şirbînî, Muğnî’l-muhtac, 1/167-180).
Hanbelîler, tertibi ve bir görüşlerinde organların ara verilmeden art arda yıkanmasını (muvalatı) (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/100,101); Malikîler ise niyet ve abdest organlarının art arda yıkanması yanında, organların yıkanırken ovulmasını da abdestin farzlarından sayarlar (Haraşî, Şerhu Muhtasar, 1/120).
Abdestin ittifak edilen farzlarının ayrıntılarıyla ilgili de mezhepler arasında bazı farklılıklar vardır. Hanbelîlere göre yüzü yıkamanın kapsamına ağza ve burna su vermek dahildir (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/87, 88). Aynı şekilde hem Malikîler hem de Hanbelîlerce tercih edilen görüşe göre başın tamamını mesh etmek farzdır (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/92-94; Haraşî, Şerhu Muhtasar, 1/124-125).
Kaynak: Diyenet Fetva Kurulu
Hanefîler'e göre abdestin farzları, Kur’an-ı Kerîm’de (el-Maide, 5/6) ifade edildiği üzere; yüzü yıkamak, kolları dirseklerle birlikte yıkamak, başı mesh etmek, ayakları topuklarla birlikte yıkamaktır (Mevsılî, el-İhtiyar, 1/7).
Şafiîlere göre bu şartlara ilaveten, abdeste niyet etmek ve tertip (abdest organları yıkanırken ayetteki sırayı gözetmek) de farzdır (Şirbînî, Muğnî’l-muhtac, 1/167-180).
Hanbelîler, tertibi ve bir görüşlerinde organların ara verilmeden art arda yıkanmasını (muvalatı) (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/100,101); Malikîler ise niyet ve abdest organlarının art arda yıkanması yanında, organların yıkanırken ovulmasını da abdestin farzlarından sayarlar (Haraşî, Şerhu Muhtasar, 1/120).
Abdestin ittifak edilen farzlarının ayrıntılarıyla ilgili de mezhepler arasında bazı farklılıklar vardır. Hanbelîlere göre yüzü yıkamanın kapsamına ağza ve burna su vermek dahildir (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/87, 88). Aynı şekilde hem Malikîler hem de Hanbelîlerce tercih edilen görüşe göre başın tamamını mesh etmek farzdır (İbn Kudame, el-Muğnî, 1/92-94; Haraşî, Şerhu Muhtasar, 1/124-125).
Kaynak: Diyenet Fetva Kurulu