Hazreti Lokman Hekimin Hayatı
Hikmetli nasihatleriyle destanlaşan Hazret-i Lokman -aleyhisselam-, zahiri ve batıni hekimlerin piridir. Rivayetlere göre Eyyub -aleyhisselam- ile akrabadır ve pek çok peygamberin hizmetinde bulunmuştur.
Buna karşılık Cahiliye şiirinde ve kısas-ı enbiya başta olmak üzere bazı İslami kaynaklarda Lokman’a dair çeşitli rivayetler yer almakta ve bu rivayetlerdeki bilgilerin aynı adı taşıyan veya benzer niteliklere sahip farklı kişilere ait olduğu ve bunların birbirine karıştırıldığı ifade edilmektedir.
Gerçekte biri Kur’an’da zikredilen ve kendisine hikmet verilmesi sebebiyle Lokmanü’l-hakim (Lokman Hekim) diye maruf olan, diğeri ise Arap şiirinde Lokman b. ad olarak geçen iki kişinin mevcudiyeti yanında (Cevad Ali, I, 316-317) zaman içinde muhtelif kişilere ait çeşitli özellikler de bu isim etrafında toplanmıştır.
İslam’dan önce Araplar arasında uzun ömrü, bilgeliği ve darbımeselleriyle temayüz eden Lokman, Cahiliye dönemi şiirlerinde Hz. Hud’un (a.s.) kavmine adını veren ad’a nisbetle Lokman b. ad olarak geçmekte, ancak İslami kaynaklarda bu zatın Kur’an’da zikredilen Lokman olmadığı belirtilmektedir, (Cahiz, I, 126; Firuzabadi, VI, 90) Hz. Lokman’ın Kur’an’da örnek bir şahsiyet olarak takdim edilmesi onun Arap toplumunca bilindiğini göstermektedir.
Lokman Hekim, bir Peygamber veya velidir. Fakat İslam alimlerinin çoğu, onun peygamber değil, hikmet ve takva sahibi, tefekkür ehli, salih bir zat olduğu kanaatindedir.
Hikmetli nasihatleriyle destanlaşan Hazret-i Lokman -aleyhisselam-, zahiri ve batıni hekimlerin piridir. Rivayetlere göre Eyyub -aleyhisselam- ile akrabadır ve pek çok peygamberin hizmetinde bulunmuştur.
Buna karşılık Cahiliye şiirinde ve kısas-ı enbiya başta olmak üzere bazı İslami kaynaklarda Lokman’a dair çeşitli rivayetler yer almakta ve bu rivayetlerdeki bilgilerin aynı adı taşıyan veya benzer niteliklere sahip farklı kişilere ait olduğu ve bunların birbirine karıştırıldığı ifade edilmektedir.
Gerçekte biri Kur’an’da zikredilen ve kendisine hikmet verilmesi sebebiyle Lokmanü’l-hakim (Lokman Hekim) diye maruf olan, diğeri ise Arap şiirinde Lokman b. ad olarak geçen iki kişinin mevcudiyeti yanında (Cevad Ali, I, 316-317) zaman içinde muhtelif kişilere ait çeşitli özellikler de bu isim etrafında toplanmıştır.
İslam’dan önce Araplar arasında uzun ömrü, bilgeliği ve darbımeselleriyle temayüz eden Lokman, Cahiliye dönemi şiirlerinde Hz. Hud’un (a.s.) kavmine adını veren ad’a nisbetle Lokman b. ad olarak geçmekte, ancak İslami kaynaklarda bu zatın Kur’an’da zikredilen Lokman olmadığı belirtilmektedir, (Cahiz, I, 126; Firuzabadi, VI, 90) Hz. Lokman’ın Kur’an’da örnek bir şahsiyet olarak takdim edilmesi onun Arap toplumunca bilindiğini göstermektedir.
Lokman Hekim, bir Peygamber veya velidir. Fakat İslam alimlerinin çoğu, onun peygamber değil, hikmet ve takva sahibi, tefekkür ehli, salih bir zat olduğu kanaatindedir.